22. august 2007

Sit- down

Jeg liker stand-up. En enkel og grei sjanger, der man med så få virkemidler som mulig skal få folk til å le mest mulig. Gjerne bare en mikrofon og et glass øl (Og en diktafon da, hvis du heter Jonas Rønning)

I går var jeg på tidenes dårligste stand- up på Nikkers. En forestilling som på forhånd ga uttrykk for å være basert på ti råd til å bli en ordentlig lillehammring. Og som viste seg å være en parodi på forskjellige fotballsupportere i forskjellige deler av landet. For det har vi ikke sett før. Liksom. I det jeg fant ut at jeg skulle gå i ren frustrasjon var han i gang med tidenes dårligste Ari Behn imitasjon. Jeg er sikker på at en overtrøtt 12-åring kunne greid å gjøre det bedre enn det han gjorde i går.

Derfor var forventningene store til kveldens stand- up. To karer, en som jeg har sett før og en jeg aldri har sett, og Sigrid Bonde Tusvik - som var her under UKA og varmet opp for Zahid Ali. Da synes jeg hun var veldig flink. Men i kveld fant jeg ut at Zahid Ali sikkert var enda dårligere enn det jeg husket at han var. De to første hadde begge punchlines som handlet om flykapteiner, hurra! Og det obligatoriske bæsj, tiss, promppratet. Eller som det har utviklet seg til å bli - kukk,pupp og fitte.

Og frøken Tusvik hadde tydeligvis gått på samme barneskole. For det var knapt en setning uten banneord i hele showet. Ikke at jeg har noe veldig i mot banning, det er lenge siden jeg har bannet så mye som over showet hennes i kveld. Jeg bare føler at det blir veldig platt humor når alt enten må handle om fitte, kukk eller helst i en kombinasjon - eller at vi må kun gjøre narr av andre folk. Det finnes da bra,bedre og best humor der man ikke later som om man er 14 år og må bruke alle de stygge ordene man kan når foreldrene først ikke er i nærheten. Da ler jeg mye bedre av Sexskolen - eller Dagsrevyen for å si det på den måten.

Så til dere som jeg var irritert på, men som ikke vet det. Unnskyld. Det gjorde ingenting at dere satte dere på gulvet sånn at vi andre fikk kommet oss fram. En sit-down på stand-up var absolutt å anbefale i dette tilfellet.

Jeg bare lurer på: Er stand-up Norge sponset av RFSU?

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg var en sit-down på stand-up'en.. hehehe

Anonym sa...

Skal bare minne om at vi har gjenoppstått. Sånn ca.
http://jankanin.blogspot.com/